Followers

Saturday, October 01, 2011

Pelangi

بسم الله الرحمن الرحيم 
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
As Salamu Alaykum w.b.t.


Subhanallah. Sungguh menusuk ke dalam sanubari hatiku tatkala membaca kata-kata hikmah ini. Manusia tidak lari dari ujian dan cabaran hidup. Allah memberi kita kesenangan juga kesusahan untuk menguji sejauh mana keikhlasan hamba-hamba-Nya. Diriku juga tidak terlepas dari ujian yang diberikan oleh-Nya.

Berdasarkan firman Allah s.w.t.:

"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun". (QS. 67:2)

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar diantara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ihwalmu". (QS. 47:31)

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan". (QS. 21:35)

Namun, syaitan dan iblis tidak akan berhenti mengganggu dan membolak-balikkan hati manusia agar tersasar dari landasan yang haq. Membawa kita hanyut dari kealpaan dan kejahilan. Membawa kita ke alam kegelapan. Marilah kita sama-sama berdoa agar kita tidak tergolong dalam kalangan hamba-hamba yang menzalimi diri kita sendiri. Seperti kata-kata hikmah di atas, segala yang berlaku dalam hidup kita adalah ujian. Dan setiap ujian pasti akan ada HIKMAH di sebaliknya. Semoga kita tabah dan terus berusaha untuk meneruskan hidup yang penuh dengan cabaran dan ranjau yang berduri. Semoga Allah menganugerahkan kita kesabaran yang tinggi. Semoga iman dan taqwa akan kekal subur dan mekar dan tidak bermusim, insyaAllah. Waallahualam.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...